söndag 28 juni 2015

Ingen blev klokare efter insatsen mot Bajen


Igår spelade vi mot Hammarby i genrepet inför den allsvenska omstarten. Efter det vanliga packningen och annat så satte vi oss i bussen som skulle ta oss till Grimsta IP. 

Resan till huvudstaden var kul som alltid. När vi kom till arenan så hittade snabbt vart jag kunde stå med min utrusning. På plats mötte jag gänget som skulle sända live från matchen. Hjälpte dessa killar med lite fakta om våra spelare och lite med tekniken så att sändningen kunde dra igång i utsatt tid. 



Det blev förlust mot Bajen efter en mycket svag insats på nytt. Under uppehållet har tränarduon Hansen och Thompson lagt fokus på försvarsspelet och aggressivitet. Under första par minuterna vann vi ett par närkamper på mitten och jag trodde att vi skulle få se ett nytt Åtvidaberg, men icke. Istället tog Hammarby över matchen direkt och i den tredje minuten fick vi se som många av oss sett under våren. 

Ett inspel från högersidan kom in i vårt straffområdet. Alberis da Silva stod och sov när Fredrik Tosteinbø tog ner bollen och prickade stolpen i den fjärde minuten. Efter det var det mer eller mindre bara ett lag på plan. Hammarby gjorde lite som dom ville. Vårt presspel på mitten var under all kritik och Hammarby kunde gång på gång enkelt spela förbi oss. 

Hammarby skapade flera bra lägen i den första halvleken, men Henrik Gustavsson gjorde tt par fina räddningar. Vårt anfallsspel sakandes helt. För visso hade vi ett par bra anfall, men spetsen på den sista tredje delen saknades. Bästa chansen fick Victor Sköld som tog sig in i straffområdet, men fick ingen vidare träff på bollen när han avslutade. 
I den 23:e minuten gav vi bort bollen och Amadaiya Rennie avlutade, men Gustavsson räddade. Bara två minuter senare tog Hammarby ledningen. Yevgen Yefreov misslyckades med en brytning och gav Rennie friläge som enkelt kunde överlista Gustavsson i målet. 

I mitten av den första halvleken tvingades Sköld utgå med skada. Första rapporten sade att det var krånglande ljumsken och i skrivande stund vet jag inte hur pass allvarligt det är. Istället för Sköld hoppade Mario Jelavic in och jag hoppades att Jelavic skulle ta chansen och visa att han på allvar vill fightas om en plats i startelvan. Jelavic har visat bra form i U21-matcherna. Dock Jelavic var lika blek som ett A4-papper. 

Efter en halvtimme spel började tekniken krångla för Hammarby redaktionen och sändningen gick ner. Jag fick rycka in igen. Deras streambox gick sönder och som tur det var hade jag med mig min utrusning, vilket räddade sändningen. Tacksamma killar var det som tackade både under och efter matchen. 

I den 40:e minuten ökade Hammarby på till 2-0. Efter en hörna fick Lars Sæatra på ett bra nick. Kristian Bergström räddade första läget, men bollen kom tillbaka in i vårt straffområdet. Som så många gånger förut gjorde vi bort oss och Birkir Mår Sævarsson nickade in 0-2. 

I halvtid gjorde vi ett par byten och Hansen valde att spela med en anfallare på topp och fem spelare på mitten. Något som liknade 4-2-3-1, det vill säga samma spelsystem som vi spelade på försäsongen. Förklaringen varför han gjorde dessa ändringar fick jag efter matchen. 

I inledningen av den andra halvleken var vi nära att reducera, men Ammar Ahmed skott träffade insidan av stolpen. Ändringarna som Hansen gjorde på mitten hjälpte inte speciellt mycket. Det var på tog för dåligt aggressivitet och vilja hos våra spelare. Hammarby skapade chans efter chans och hade inte Henrik Gustavsson storspelat hade vi förlorat med större siffror. 

I den 63:e minuten fick Hammarby straff. Måns Söderqvist tog hand om straffen, men Gustavsson räddade. 

Med en kvart kvar att spela kom även 0-3 och det var Linus Hellenius som slog till. 

Efter slutsignalen packade jag ner mina saker och gick till omklädningsrummet. Snackade direkt med Hansen och vi kom fram till att ingen blev klockare efter insatsen mot Hammarby. Hansen menade att vi inte kan spela med två anfallare eftersom mittfältet inte får grepp om spelet. Jag tycker inte att vi inte kan spela med ensam anfallare heller, eftersom våra yttermittfältare inte ger den understöd som behövs i ett fungerande 4-2-3-1 system. 

Hur vi ska lösa det hela återstår att se. Vi var tillbaka i Åtvidaberg runt halvnio och jag begav mig mer eller mindre direkt hem där jag tog det lugnt resten av kvällen. 

Givetvis gick mina tankar på det icke fungerande spelet och vad man kan göra åt det hela. Jag kom inte fram till något vettigt måste jag. 

Söndag idag och det är mindre än en vecka kvar till det hyperviktiga matchen mot Halmstad. Söndagen spenderas dock på hemmaplan och bortsett från att jag skriver det här kommer jag inte att tänka speciellt mycket på ÅFF. Imorgon startar en ny vecka med träningarna och förberedelse inför matchen mot Halmstad. 

Det var allt från min sida för den här gången. Ta hand om varandra för att det är en hård värld vi lever i. 


I MED OCH MOTGÅNG!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar